مدیرکل هماهنگیهای علمی و آموزشی بینالمللی دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور: استان اردبیل در اولویت برنامه های بین المللی دانشگاه قراردارد
دلاوری از برگزاری نمایشگاه معرفی دستآوردهای دانشگاه علمی-کاربردی در خارج از کشور خبر داد و گفت: با توجه به هم مرز بودن اردبیل با کشور آذربایجان باید تبادلات دانشجویی و برنامههای دانشگاهها بین مراکز اردبیل و آذربایجان توسعه یابد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اردبیل، دکتر محمدرضا دلاور افزود: در پی اعلام نتایج سطح بندی مراکز آموزش علمی کاربردی در سال 99 مرکز آموزش علمی کاربردی ذوب آهن اردبیل به عنوان مرکز برتر کشوری دانشگاه جامع علمی کاربردی معرفی و تجلیل شد.
مدیرکل هماهنگیهای علمی و آموزشی بینالمللی دانشگاه علمی و کاربردی کشور تصریح کرد: سطح بندی دانشگاههای علمی کاربردی در برنامه کار قرار گرفته است و مراکزی که در سطح بالایی قرار بگیرند در برنامههای بینالمللی مورد اولویت قرار میگیرند که ذوبآهن اردبیل یکی از این مراکز است.
در این نشست مشاور رئیس و مدیرکل دفتر همکاریهای علمی و بین المللی دانشگاه جامع علمی کاربردی، ضمن تشریح روند بینالمللی شدن مراکز علمی کاربردی اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی از حدود دو سال و نیم قبل برای اخذ گواهینامه بینالمللی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای برخی مراکز آموزش علمی کاربردی اقدام کرده است.
مدیرکل هماهنگیهای علمی و آموزشی بینالمللی دانشگاه علمی و کاربردی کشور گفت: توسعه دانشگاههای علمی-کاربردی در مبنای کار است و در این زمینه با دانشگاههای مختلف از جمله آلمان تفاهمنامههایی امضا شده است.
مدیرکل دفتر همکاریهای علمی و بین المللی افزود: پیگیری یک سری تفاهمنامهها با دانشگاههای کشورهای مختلف و رایزنی و مذاکرات پیرامون این امر صورت گرفت از جمله :برگزاری جلساتی با دفتر منطقهای اکو، جلساتی با سفرای عضو اکو، جلساتی با اتاق بازرگانی آلمان، سازمان تبادلات علمی آلمان، سازمان تبادلات دانشجویی جهان و ...که طبق مذاکرات صورت گرفته مقرر شد دورههای کوتاه مدت و بلند مدتی را با دانشگاههای مختلف داشته باشیم که در این راستا بتوانیم ضمن معرفی دانشگاه پذیرش دانشجو نیز داشته باشیم.
وی در مورد ظرفیت پذیرش دانشجو در این مراکز بینالمللی گفت: ظرفیت پذیرش به عهده خود مراکز است ولی یک سری فرآیندها و زیرساختها از جمله تبلیغات بینالمللی برای جذب دانشجویان در مراکز آموزشی ذیربط و دانشگاه جامع آغاز شده است.
وی با اشاره به اهمیت تبادل اساتید و دانشجویان در مراکز بینالمللی گفت: یکی از اهداف مهم در جهت افزایش توسعه و همکاری با سایر دانشگاهها این است که از تجربه بازار کار بینالمللی تا حد ممکن بهره ببریم.
وی ضمن اعلام این که 546 دانشجوی مقیم از اتباع مختلف در ایران مشغول به تحصیل در دانشگاههای علمی کاربردی هستند، گفت: این دانشجویان در 4 رشته مدیریت، کشاورزی، خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر مشغول به تحصیل هستند.
وی افزود: با توجه به اینکه دانشجویان خارجی به دلیل اینکه دانشجویان شهریهپرداز هستند توقع بیشتری از سطح امکانات علمی و رفاهی دارند، باید از نظر امکانات و تسهیلات در سطح مناسبی باشیم تا هر دانشجویی که جذب میشود مُبلّغ ارزشمندی برای دانشگاه و کشور محسوب شود؛ لذا باید با احتیاط بیشتری در این زمینه گام برداریم.
جامعه نیازمند به نیروی کارآزموده است
وی با بیان اینکه جامعه بیشتر به نیروی کارآزمودهای نیاز دارد که بتواند در مقاطع کاردانی و کارشناسی مشکلات علمی کشور را حل کند، گفت: آنچه که در برنامهریزی دانشگاه گنجانده شده این است که عملا 70 درصد دانشجویان کاردانی و 30 درصد کارشناسی باشند تا دانشجویان راحتتر برای بازار کار آماده شوند.
وی خاطرنشان کرد: طبق برنامه توسعه تا سال 1400 میبایست 30 درصد از کل دانشجویان کشور دانشجویان مهارتی باشند که این میزان در حال حاضر چیزی حدود 11 تا 13 درصد است.
وی افزود: اما آنچه بیشتر از همه در بحث اشتغال مهم است، این است که آموزشِ با کیفیت منتج به فارغالتحصیلان با کیفیت میشود که آموزش تئوری درست دیدهاند، آموزشهای عملی را گذراندهاند و در حین تحصیل پژوهشهای کاربردی انجام داده و با بازار کار آشنا هستند که در آینده میتوانند مدیران و کارشناسان موفقی شوند که چرخهای تولید را به حرکت درآورند.
اختصاص 50 میلیون تومانی با سود2 درصد به فناوران دانشگاه علمی-کاربردی
وی از ارائه تسهیلات 50 میلیون تومانی با سود2 درصد به فناوران دانشگاه علمی-کاربردی خبر داد و افزود: حمایت از فعالیتهای دانش بیان در دانشگاه علمی-کاربرد در مبنای کار است.
وی گفت: هدف ما جذب دانشجویان خارجی بویژه افغانستان و عراق است و در حال حاضر 500 دانشجوی خارجی در دانشگاه علمی-کاربردی کشور مشغول تحصیل هستند.
