آئین تجلیل از برگزیدگان جشنواره های قرآنی و فرهنگی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اردبیل
بمناسبت گرامیداشت 18 مهر برگزارشد:
آئین تجلیل از برگزیدگان جشنواره های قرآنی و فرهنگی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اردبیل
همزمان با هفته گرامیداشت 18 مهرماه، بیست و چهارمین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی و بمنظور گرامیداشت همین مناسبت، آئین تجلیل از برگزیدگان جشنواره های قرآنی و فرهنگی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اردبیل در سالن اجتماعات واحد استانی اردبیل برگزارشد.
به گزارش روابط عمومی واحد استانی اردبیل، در آیین اففتاحیه این مراسم گرامیداشت که جمعی از دانشجویان، روسای مراکز اموزش علمی کاربردی و کارشناسان فرهنگی و دانشجویی حضور داشتند، داریوش لطیفی گفت: مراکز علمی - کاربردی باید جایگاه مستقلی داشته باشند و هر یک از آنها در حد دانشگاه نمود داشته باشند.
رئیس واحد استانی اردبیل افزود: مدرسان بعنوان سفیران نظام علمی کاربردی هستند و ضمن اینکه غربالگری کلی خواهند شد، برای هویت بخشی به آنان کارت هویتی برای آنها طراحی و صادر می شود.
وی در ادامه به تفویض برخی اختیارات از سوی دانشگاه به مراکز آموزشی اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام مسئولین دانشگاه، کشور به 9 منطقه تقسیم شده و اردبیل با استان های زنجان ، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در قطب سه قرار دارد و برنامه های توسعه ای این دانشگاه در شورای گسترش منطقه ای تصمیم گیری خواهد شد.
لطیفی با اشاره به اعتماد سازمان مرکزی به واحدهای استانی و نیز مراکز آموزشی تحت نظارت اضافه کرد: بمنظور تسهیل در امور محوله به مراکز آموزشی، ابلاغ شوراها توسط واحدهای استانی صادر می شود.
رئیس واحد استانی اردبیل، دانشگاه جامع علمی کاربردی را بعنوان اولین دانشگاه تقاضامحور و نسل سومی توصیف کرد و افزود: وجه تمایز دانشگاه جامع علمی کاربردی با سایر دانشگاه ها پر کردن فاصله بین دانش و کارآفرینی است که باید در چهارچوب این ماموریت در راه تبدیل دانش به اشتغال و در نهایت ثروت حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه ۱۴۱ کد رشته محل و ۹۴ رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی مراکز علمی کاربردی استان وجود دارد، اضافه کرد: تمامی رشتههای تحصیلی بر اساس نیاز بازار کار و تقاضاها بوده و در حال حاضر نیز برای ایجاد رشتههای کارشناسی ارشد مهارتی و دکتری مهارتی برنامهریزی میشود.
لطیفی با بیان اینکه این دانشگاه به دنبال تولید مدرک و مقطع تحصیلی نیست، اضافه کرد: هدف اصلی علمی کاربردی ارتقاء مهارتهای تخصصی متناسب با نیاز بازار کار است.
سرپرست دانشگاه علمی کاربردی استان تعداد دانشجویان مراکز علمی کاربردی استان را شش هزار نفر برشمرد و خاطرنشان ساخت: علاوه بر این ۱۷ هزار و ۴۲۸ نفر نیز فارغالتحصیل شدند.
او در ادامه به کاهش تعداد دانشجویان اشاره کرد و افزود: این امر بیانگر کاهش نرخ رشد جمعیت است و نشان از حرکت رو به پیری جامعه دارد و در صورت ادامه این روند در 10 سال آینده با مشکل روبرو خواهیم شد.
رییس دانشگاه جامع علمی - کاربردی واحد استانی اردبیل همچینن گفت: کاهش جمعیت در مدرسه ها و دانشگاه ها بیشتر خود را نشان می دهد و امید می رود نسل جدید به مساله فرزندآوری توجه بیشتری داشته باشد تا کشور در آینده با مشکل روبرو نشود.
این مقام مسئول تعداد مراکز آموزش علمی کاربردی فعال در استان اردبیل را 22 عنوان اعلام کرد و افزود: ادغام مراکز صرفاً یک پیشنهاد است که به دلیل نیروی کار زیاد مراکز و با هدف مدیریت هزینهها پیش بینی شده اما در خود استان اردبیل نیازی به ادغام مراکز علمی کاربردی نیست.
