رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی مدیریت شهری و روستایی وزارت کشور: هدف از تشكیل دانشگاه جامع علمی كاربردی، مهارت محور كردن دوره هاست

۲۶ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۰ کد : ۳۵۲۴ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۱۲۵۱
  رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی مدیریت شهری و روستایی وزارت کشور در نشست مشترک با شهردار و رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان اردبیل، اظهار کرد: هدف از تشکیل دانشگاه جامع علمی کاربردی، مهارت محور کردن دوره هاست.
رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی مدیریت شهری و روستایی وزارت کشور: هدف از تشكیل دانشگاه جامع علمی كاربردی، مهارت محور كردن دوره هاست

 

به گزارش روابط عمومی واحد استانی اردبیل به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری اردبیل، دکتر محمدرضا مردانی در این نشست افزود: از اینکه تلاش های ما در راستای ارتقاء توان، علم و مهارت فرزندان این سرزمین می باشد بسیار خرسندیم و امیدواریم که توان آن را داشته باشیم تا در راستای توسعه همه جانبه کشور نیز گام های اساسی برداریم.

مردانی هدف از تشکیل دانشگاه جامع علمی کاربردی را مهارت محور کردن دوره ها دانست و افزود: در این دانشگاه سعی می شود تا آموزش ها به سمت آموزش های کاربردی سوق داده شود که نتیجه اصلی آن کارآفرینی و گسترش اشتغال در جامعه می باشد.

وی ادامه داد: جای امیدواری است اینکه در هر استان و هر شهری مسوولان استان با توجه به نیازها و ویژگی های بومی آن مناطق به مقوله آموزش علمی و کاربردی ورود پیدا می کنند و در واقع این اقدام گامی مناسب در جهت تأمین نیازهای تخصصی و آموزش مهارت های شغلی کارکنان ادارات در استان ها می باشد که در صورت نیاز می توانند با آموزش جوانان مستعد امکان تأمین نیروی انسانی آموزش دیده مورد نیاز در آینده را نیز فراهم کنند.

  دانشگاه جامع علمی کاربردی دانشگاه نسل سوم است

مردانی با بیان اینکه از دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان دانشگاه نسل سوم یاد می شود، افزود: در بسیاری از کشورهای جهان چنین دانشگاه هایی در اولویت انتخاب جوانان و خانواده ها بوده و اشتیاق برای حضور در مراکز آموزشی علمی و کاربردی در جهان بیشتر از سایر مراکز آموزش عالی می باشد.

این مسوول توسعه مراکز آموزش علمی کاربردی در استان ها را با توجه به استعدادها و نیازهای اصلی موجود در آن استان ضروری خواند و تأکید کرد: مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه ها با یک نیازسنجی می توانند نسبت به تهیه محتوی و همچنین فراهم آوردن بستر برای توسعه آموزش های مورد نیاز در همان مرکز اقدام کنند.

رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی مدیریت شهری و روستایی وزارت کشور با اشاره به سابقه تأسیس این موسسه، اضافه کرد: اهداف هیئت امنای موسسه در این راستا می باشد که با توجه به ظرفیت موجود در وزارت کشور و واحدهای وابسته همچون شهرداری ها، تحول ایجاد شده در مقوله آموزش های علمی و کاربردی این موسسه را به سایر بخش های جامعه نیز تسری بخشیم.

مردانی خاطرنشان کرد: جهت گیری موسسه در این راستا می باشد که در ابتدا یک برنامه ریزی آموزشی برای مدیران عالی و مدیران میانی مجموعه در راستای رویکردهای وزارت کشور صورت گرفته و پیگیری شود و دوره های تخصصی نیز برای مسوولیت های خاص از سوی هیئت امنای این موسسه در نظر گرفته شده است.

 تأثیرگذاری رشته های مراکز آموزش علمی کاربردی شهرداری ها در تصمیم سازی مدیران

وی استفاده از سیستم های پشتیبان مانند GIS و MIS را از جمله رشته های پیشنهاد شده برای مراکز آموزش علمی کاربردی شهرداری های کشور عنوان کرد و افزود: آموزش این رشته ها در تصمیم سازی مدیران و بویژه شهرداری ها تأثیر بسزایی خواهد داشت.

مردانی متذکر شد: دانشگاه جامع علمی کاربردی به نمایندگی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان ناظر تخصصی و سیاست گذار حوزه های آموزشی و پژوهشی بوده و موسسات و دستگاه های اجرایی نیز مجری و مسوولیت اداره، برنامه ریزی و اجرا و وظیفه هماهنگی با واحدهای زیرمجموعه را عهده دار هستند.

وی از فعالیت تعداد 69 مرکز آموزش عالی علمی کاربردی با پذیرش 44 هزار دانشجو در سطح کشور تحت نظارت موسسه آموزش عالی علمی کاربردی مدیریت شهری و روستایی وزارت کشور خبر داد و گفت: این مراکز علاوه بر آموزش دانشجویان خود، مسوولیت برگزاری دوره های ضمن خدمت دستگاه های متبوع را نیز عهده دار می باشد به طوری که دوره های تخصصی مورد نیاز در این مراکز تعریف و اجرا می شود.

مردانی در بخش دیگری از سخنان خود با ضروری خواندن توجه به امر انتخاب و انتصاب مناسب مدیران شایسته در مراکز آموزش عالی علمی کاربری، اظهار کرد: با توجه به این واقعیت که توانمندی های نیروی انسانی و مدیر مرکز نقش تعیین کننده ای در موفقیت هر مرکز دارد؛ لذا اگر مدیری مدبر باشد هم کارها خوب پیش می رود و هم پیشرفت کلی خواهیم داشت.

این مسوول رفع برخی موانع در جهت گسترش فضای آموزشی مرکز جامع علمی کاربردی شهرداری اردبیل را خواستار شد و اظهار کرد: مراکز آموزش فعال در شهرداری مراکز استان ها معمولا به خاطر دسترسی مناسب به اعضای هیئت علمی دانشگاه ها در مراکز استان ها، موفق عمل می کنند و مرکز شهرداری اردبیل نیز با توجه به فعالیت های مناسبی که تا کنون داشته، قابلیت آن را دارد که به یک مرکز آموزشی موفق و در خور شأن نام اردبیل تبدیل شود.

مردانی همچنین در پایان سخنان خود از شهردار اردبیل، رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی شهرداری، مسوولین استان، و مسوولین مرکز علمی کاربردی استان اردبیل به خاطر تلاش و حمایت های بی دریغ از این مجموعه قدردانی کرد.

 


( ۱ )